Fortsätt till huvudinnehåll

Shimmer

This might not be an art quilt but I want to show my finished top inspired by Jenny Bowker's quilt. I started in the beginninig of November last year before her pattern was available to buy and I can tell you I had a hard time to understand how to make the top as there is no regular block. Later I bought her pattern and it's very easy to follow her instructions and there is a faster way to sew all the halfsquare triangels which I made one by one.

Cropped, 64" x 80" in total
The top is now at my friend's as I have asked her to do the longarm quilting. Later I'll make another smaller one following Jenny's pattern. All the printed fabrics are Kaffe Fassett Collective and the rest from my handdyed stash.

It's Friday and I'll link to Off the Wall Friday, hope you will take your time to visit Nina Marie's blog.

Kommentarer

  1. It really does shimmer - like light reflected on water. It's very clever, and I love your colour choices.

    SvaraRadera
  2. I like your quilt very much, and I'd call it art: the play of color and light across it is very artful.Claire aka knitnkwilt

    SvaraRadera
  3. Hi Ange... beautiful quilt... love that you used Jenny's pattern and gave her some support and attribution. Thank you. I bought the pattern on Craftsy and will work on the quilt this summer.
    Bethany in Kingston, ON Canada

    SvaraRadera
  4. Very impressive! It is always easy, when we know how.. :-)
    xx

    SvaraRadera
  5. Wow, verkligen "skimrig". Grattis!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du skriver en kommentar till min blogg!

Populära inlägg i den här bloggen

Gör ett besök!

Jag har lagt upp ett ny hemsida  Veriquilt.com gör gärna ett besök! Det är ingen blogg men jag kommer att hålla den uppdaterad med lite bilder av vad jag gjort.

Nu har hösten stormat in

Som ni märker så har jag bytt layout på min blogg och det märkliga var att under arbetet fann jag en massa kommentarer till mina inlägg, kommentarer som jag aldrig hade sett. Det var ju både snopet och glädjande, snopet eftersom jag aldrig har svarat på frågor som ställts. Jag skall försöka att gå igenom inläggen och se om jag kan svara på några inlägg. Jag har skickat in en liten kvilt till SAQAs (Studio Art Quilt Associates) Trunk Show som kommer att pågå under två år. Inspiration till kvilten fick jag när jag deltog i facebookgruppen Dogma-boderier. Jag har sytt den i tre lager med hemvävt linnetyg som bakgrund, applicerat smala tunna remsor av tidningspapper för hand som jag sedan bestrukit med Matte Medium för hållbarheten. Handbroderat olika sorters stygn med handfärgad silketråd. Jag såg faktiskt att SAQA hade ett foto på kvilten i ett av sina veckobrev.  SAQA Trunk Show Min utställning GLÄDJE  går nu in på sin sista vecka. Jag har sett positiva inlägg och jag har också sålt så

När naturen härmar konsten

 Jag har fortsatt att testa min skärmaskin Cameo 4, den har många möjligheter. Det jag i första hand vill lära mig är att omvandla ett foto till en bild som går att skära som en schablon eller i tyg. Jag tog fram en bild på barnbarnen och lyckades skära ut men behöver göra lite finjusteringar.  Men det mesta av min tid upptas av att sy på ett nytt projekt av gula och gröna bitar som jag har liggande i mina lådor, helt improviserat. Kvilten kommer att mäta ungefär 50 cm x 70 cm färdig och skall kviltas med täta lodräta linjer, tändstickskviltning. En lustig sak inträffade häromdagen, jag satt ute och såg ett litet grått kryp på armstödet. Eftersom mobilen fanns inom räckhåll och jag inte såg vad det var för kryp tog jag fram mobilen och knäppte ett kort. Fantastiska färger och mönster! Jag hade aldrig sett krypet så jag tog fram appen iNaturalist och såg att det var en bärfis, en pytteliten nymf. Men i kamerans album såg jag också en bild av den kvilt jag har påbörjat och det blev ett m