Fortsätt till huvudinnehåll

Googleöversättning

Jag har funderat en del på språket i min blogg, jag vänder mig ju både till svenska och utländska kviltare. Från början skrev jag alltid på svenska men i och med att jag allt mer började med art quilt och länkade mina verk till engelskspråkiga bloggar gick jag över till att skriva på engelska. En följd av detta, på gott och ont, blev minskad textmassan eftersom jag fick svårare att uttrycka mig. Men jag har ju Googles översättningsknapp på bloggen, det är bara att välja språk! Ni har väl inte missat Spaniens delikatess? Så med risk för missförstånd återgår jag nu till att skriva och berätta på svenska.

Sista dagarna i november hade Konstnärsföreningen i Uppsala en jurybedömd utställning på Galleri Uppsala 1810. Det var en mycket trevlig liten lokal med murade väggar men kanske lite svårhängt eftersom man inte kunde spika i väggarna. Jag hade med två verk, "Dearest Darlings" och "Linjer III". Anne hade med sin vackra "Stockhus III".

"Dearest Darlings"

"Linjer III"
"Stockhus III"
Många besökare var intresserade och ville att vi skulle berätta om våra olika tekniker och det gjorde vi naturligtvis gärna.

Så mycket mer art quilt har jag inte sysslat med nu i adventstid, men jag har lite idéer som jag skall plocka fram. Däremot har jag sytt klar en topp Jewel Frames Quilt av tyger som blivit över från mina Shimmering-kviltar. Jag behövde bara komplettera med tyg till sashing. Kvilten mäter 230 x 230 cm och jag är mycket nöjd med den. Hoppas kunna frihandskvilta den själv i blocken. Bilderna är inte så bra, måste fotografera utomhus mot ljus bakgrund som delvis lyser igenom.





 Jag har fått hem en av mina Shimmering Triangels från Maria Bussler, hon har kviltat den på long-arm och mönstret hon använt heter "Sassy", jag blev jättenöjd!


"Shimmering Triangels"
 
Detalj
 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du skriver en kommentar till min blogg!

Populära inlägg i den här bloggen

Gör ett besök!

Jag har lagt upp ett ny hemsida  Veriquilt.com gör gärna ett besök! Det är ingen blogg men jag kommer att hålla den uppdaterad med lite bilder av vad jag gjort.

Nu har hösten stormat in

Som ni märker så har jag bytt layout på min blogg och det märkliga var att under arbetet fann jag en massa kommentarer till mina inlägg, kommentarer som jag aldrig hade sett. Det var ju både snopet och glädjande, snopet eftersom jag aldrig har svarat på frågor som ställts. Jag skall försöka att gå igenom inläggen och se om jag kan svara på några inlägg. Jag har skickat in en liten kvilt till SAQAs (Studio Art Quilt Associates) Trunk Show som kommer att pågå under två år. Inspiration till kvilten fick jag när jag deltog i facebookgruppen Dogma-boderier. Jag har sytt den i tre lager med hemvävt linnetyg som bakgrund, applicerat smala tunna remsor av tidningspapper för hand som jag sedan bestrukit med Matte Medium för hållbarheten. Handbroderat olika sorters stygn med handfärgad silketråd. Jag såg faktiskt att SAQA hade ett foto på kvilten i ett av sina veckobrev.  SAQA Trunk Show Min utställning GLÄDJE  går nu in på sin sista vecka. Jag har sett positiva inlägg och jag har också sålt så

När naturen härmar konsten

 Jag har fortsatt att testa min skärmaskin Cameo 4, den har många möjligheter. Det jag i första hand vill lära mig är att omvandla ett foto till en bild som går att skära som en schablon eller i tyg. Jag tog fram en bild på barnbarnen och lyckades skära ut men behöver göra lite finjusteringar.  Men det mesta av min tid upptas av att sy på ett nytt projekt av gula och gröna bitar som jag har liggande i mina lådor, helt improviserat. Kvilten kommer att mäta ungefär 50 cm x 70 cm färdig och skall kviltas med täta lodräta linjer, tändstickskviltning. En lustig sak inträffade häromdagen, jag satt ute och såg ett litet grått kryp på armstödet. Eftersom mobilen fanns inom räckhåll och jag inte såg vad det var för kryp tog jag fram mobilen och knäppte ett kort. Fantastiska färger och mönster! Jag hade aldrig sett krypet så jag tog fram appen iNaturalist och såg att det var en bärfis, en pytteliten nymf. Men i kamerans album såg jag också en bild av den kvilt jag har påbörjat och det blev ett m