15 juli 2017

Siden

Besök av Martha Wolfe (till höger)
Genom SAQA (Studio Art Quilt Associates) har jag kommit i kontakt med Martha Wolfe och vi träffades under hennes besök i Stockholm i onsdags. Tillsammans besökte vi K A Almgrens Sidenväveri. Huset byggdes år 1862 för den modernaste vävtekniken jacquardvävstolen, och fabrikens inredning är bevarad.  Idag har sidenväveriet en anställd väverska som arbetar halvtid.

Jacquardvävstol och hålkort för inslagen

Jacquardväv
Varp av silketråd


Silkespolar

Inspirerad av ett inslag i Quilting Arts solfärgade jag några småbitar av sidenorganza igår. Jag använde transparent Setacolor och täckte med blad av olika slag. En annan liten bit målade jag i blått med lite purpur, hoppas att jag kan använda något av detta i en liten tavla.

Jag länkar detta till Off the Wall Friday, besök gärna sidan!

Solfärgning på gång

Sidenorganza färgad och målad med transparent Setacolor

1 kommentar:

  1. Fabulous sun print. I love how subtle the variations in color are depending on the layers and placement of the leaves.

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en kommentar till min blogg!