Fortsätt till huvudinnehåll

Blogger's Quilt Festival

Svavelpionen, min inspiration
Jag har gjort flera försök att avbilda en pion på en kvilt, men jag har haft svårt med kronbladen. Enkelhet är det vackra men det är svårt att få fram skirheten, det skall ju inte se ut som en cupcake precis. Nu har jag gjort ett tredje (eller kanske rentav ett fjärde) försök och jag är rätt nöjd med resultatet. Tidigare har jag bl a gjort försök med konfetti à la Noriko Endo men resultatet blev närmast en katastrof.


"Peony"
Finished quilt measures: 9,5" x 12"
Special techniques used: applique, hand dyeing, paint sticks, machine quilting, embrodery
Quilted by: Vera Holmgren
Best Category: Applique Quilt, Art Quilt, Wall Hanging
Som bakgrund har jag använt mig av min gamla kasserade linneduk som jag färgat i olika omgångar. Kronbladen är av crèpe de chine. Jag har sytt schattersöm på maskin för att få fram lite färgskiftningar och förstärkt effekten med Paint Stick. Från början sydde jag runt kronbladens kanter från baksidan med vitt moulinégarn i undertråden, men det blev alldeles för skarpa konturer så det blev till att sprätta och börja om.  Samma miss gjorde jag med bladen fast i grönt denna gång, det blev inte heller lyckat. Nu har jag istället lagt ett smalt band i bladens konturer och sytt fast det på maskin samt handbroderat bladnerverna. Blommans mitt är också handbroderad men det är verkligen inte min grej så den bör inte detaljstuderas. Jag har använt Paint Stick lite försiktigt både i blad och bakgrund som färgeffekt.


Detaljbild
Nu skall jag länka detta till Blogger's Quilt Festival och Off the Wall Fridays och njuta av alla fantastiska kviltar som visas där!

Amy's Creative Side
 
Creations by Nina-Marie



Kommentarer

  1. Åhhh... den ser ju alldeles riktig ut!! Naturligtvis måste jag detaljstudera... när du skrev satt man inte borde och det ser ju alldeles underbart ut!! Du är jätteduktig på detta du Vera!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. You have done very well :-), it is beautiful!

    SvaraRadera
  3. Nice fabric choices and I love the subtle shading. Nice work!

    SvaraRadera
  4. This is lovely. Thanks for sharing. #263

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Thsnk you for visiting my blog and for your kind comment!

      Radera
  6. What a lovely quilt - thanks for sharing !

    SvaraRadera
  7. the textured added with the french knots in the center really sets it off - just lovely!

    SvaraRadera
  8. åh, så vackert!
    Min svenska är inte så bra, men met lite google translate hjälp kunde jag förståra lite om din processen också.
    Thanks for sharing

    SvaraRadera
  9. Beautiful work. Do you know English?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks for visiting my blog and for your kind comment! Yes, I can speak English.

      Radera
  10. Beautifully done! Lovely mini quilt.

    SvaraRadera
  11. beautiful, crisp clean design. THanks.

    Come see my entry #46 Batik Tulips
    applique, hand quilt, wall hanging

    and #23 antique zigzag quilt

    SvaraRadera
  12. Lovely. Great and beautiful work. Thanks for sharing and have a great day

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du skriver en kommentar till min blogg!

Populära inlägg i den här bloggen

Gör ett besök!

Jag har lagt upp ett ny hemsida  Veriquilt.com gör gärna ett besök! Det är ingen blogg men jag kommer att hålla den uppdaterad med lite bilder av vad jag gjort.

Nu har hösten stormat in

Som ni märker så har jag bytt layout på min blogg och det märkliga var att under arbetet fann jag en massa kommentarer till mina inlägg, kommentarer som jag aldrig hade sett. Det var ju både snopet och glädjande, snopet eftersom jag aldrig har svarat på frågor som ställts. Jag skall försöka att gå igenom inläggen och se om jag kan svara på några inlägg. Jag har skickat in en liten kvilt till SAQAs (Studio Art Quilt Associates) Trunk Show som kommer att pågå under två år. Inspiration till kvilten fick jag när jag deltog i facebookgruppen Dogma-boderier. Jag har sytt den i tre lager med hemvävt linnetyg som bakgrund, applicerat smala tunna remsor av tidningspapper för hand som jag sedan bestrukit med Matte Medium för hållbarheten. Handbroderat olika sorters stygn med handfärgad silketråd. Jag såg faktiskt att SAQA hade ett foto på kvilten i ett av sina veckobrev.  SAQA Trunk Show Min utställning GLÄDJE  går nu in på sin sista vecka. Jag har sett positiva inlägg och jag har också sålt så

När naturen härmar konsten

 Jag har fortsatt att testa min skärmaskin Cameo 4, den har många möjligheter. Det jag i första hand vill lära mig är att omvandla ett foto till en bild som går att skära som en schablon eller i tyg. Jag tog fram en bild på barnbarnen och lyckades skära ut men behöver göra lite finjusteringar.  Men det mesta av min tid upptas av att sy på ett nytt projekt av gula och gröna bitar som jag har liggande i mina lådor, helt improviserat. Kvilten kommer att mäta ungefär 50 cm x 70 cm färdig och skall kviltas med täta lodräta linjer, tändstickskviltning. En lustig sak inträffade häromdagen, jag satt ute och såg ett litet grått kryp på armstödet. Eftersom mobilen fanns inom räckhåll och jag inte såg vad det var för kryp tog jag fram mobilen och knäppte ett kort. Fantastiska färger och mönster! Jag hade aldrig sett krypet så jag tog fram appen iNaturalist och såg att det var en bärfis, en pytteliten nymf. Men i kamerans album såg jag också en bild av den kvilt jag har påbörjat och det blev ett m