Fortsätt till huvudinnehåll

Textila bilder

Jag fortsätter i lagom (långsam) takt att sy textila bilder, 11 x 13 cm. Häromdagen målade jag på Tyvek och smälte små bitar som jag skall dekorera bilderna med. Jag har testat vid ett tidigare tillfälle men blev inte så nöjd med färgerna, de blev så matta. Jag minns inte vad jag använde för färg den gången men nu gjorde jag ett nytt försök och använde Pebeo Setacolor Opaque och jag blev mycket nöjd med lystern. Bilden visar fyra småbitar som jag lagt samman.
Målad Tyvek
Den senaste lilla bilden jag  sytt fick dekoration av lav och franska knutar och en annan pryddes bl a med en liten pinne och langett. Alla mina bilder har acryltryckta tyger som bas, monoprint på Gelliplate, och helst hittar jag dekorationen i naturen.



Jag har bättrat på några av mina tidigare bilder, jag hade nog fuskat undan lite så nu har jag sytt lite fler rader kedjestygn på den ena och gjort en läggsöm i guld på den andra.



Jag hade tur och fick vara med på en samlingsutställning som Uppsala Konstnärsklubb hade på Galleri Upsala i februari innan coronaviruset slog till. Fyra tavlor hade jag med varav en, "Kontrast", såldes. Den gjorde jag när Art Quilt-cirkeln arbetade med detta tema och den är sydd av mina hemfärgade tyger och en applikation av sidenorganza. Kontrasten är Människa vs Natur med en järnväg ställd mot lav, eller Ljust vs Mörkt.
"Kontrast" 30 x 30 cm, såld
Just nu pågår Storvreta-bibliotekets Vårsalong, jag har varit med på Vårsalongen varje år sedan 2011 och i år visar jag "Lasse Liten", screentryck på textil. Jag har kviltat mycket tätt med raksöm, det blev effektfullt.


"Lasse Liten"

Så har jag sytt fem necessärer! Det är inte ofta jag har sytt någon necessär så mina kviltvänner vet vilket elände jag haft, men när jag väl kom igång var det svårt att sluta. Jag har använt restbitar av tyger från Svenskt Tenn, det är så roligt att göra något av spillet inte minst när jag vet vilka priser de har på sina necessärer i butiken och de har nog inte ens bandkantade sömmar! Mönstret är från Christlmodeller.


Två böcker har jag köpt, "Interpreting Themes in Textile Art" och "Improvisational Screen Printing", bägge verkar mycket intressanta men jag har inte hunnit mer än att bläddra i dem. Men jag har äntligen sytt klart ett stjärntäcke, "Seeing Stars" från Alex Andersons bok "Scrap Quilting", ett dåligt foto men jag ville bara lägga undan kvilten. Detta var den andra kvilten jag sydde efter samma mönster och bakgrunden är Kaffe Fassetts Dots med ljust syrenfärgade prickar mot vit bakgrund. Den var rolig att sy men mina ögon var dåliga och det var hopplöst att se vilket som var rätsida på prickarna.
"Seeing Stars #2"

Jag länkar detta till Off the Wall Friday, hoppas att alla får vara friska!

Populära inlägg i den här bloggen

Gör ett besök!

Jag har lagt upp ett ny hemsida  Veriquilt.com gör gärna ett besök! Det är ingen blogg men jag kommer att hålla den uppdaterad med lite bilder av vad jag gjort.

Nu har hösten stormat in

Som ni märker så har jag bytt layout på min blogg och det märkliga var att under arbetet fann jag en massa kommentarer till mina inlägg, kommentarer som jag aldrig hade sett. Det var ju både snopet och glädjande, snopet eftersom jag aldrig har svarat på frågor som ställts. Jag skall försöka att gå igenom inläggen och se om jag kan svara på några inlägg. Jag har skickat in en liten kvilt till SAQAs (Studio Art Quilt Associates) Trunk Show som kommer att pågå under två år. Inspiration till kvilten fick jag när jag deltog i facebookgruppen Dogma-boderier. Jag har sytt den i tre lager med hemvävt linnetyg som bakgrund, applicerat smala tunna remsor av tidningspapper för hand som jag sedan bestrukit med Matte Medium för hållbarheten. Handbroderat olika sorters stygn med handfärgad silketråd. Jag såg faktiskt att SAQA hade ett foto på kvilten i ett av sina veckobrev.  SAQA Trunk Show Min utställning GLÄDJE  går nu in på sin sista vecka. Jag har sett positiva inlägg och jag har också sålt så

När naturen härmar konsten

 Jag har fortsatt att testa min skärmaskin Cameo 4, den har många möjligheter. Det jag i första hand vill lära mig är att omvandla ett foto till en bild som går att skära som en schablon eller i tyg. Jag tog fram en bild på barnbarnen och lyckades skära ut men behöver göra lite finjusteringar.  Men det mesta av min tid upptas av att sy på ett nytt projekt av gula och gröna bitar som jag har liggande i mina lådor, helt improviserat. Kvilten kommer att mäta ungefär 50 cm x 70 cm färdig och skall kviltas med täta lodräta linjer, tändstickskviltning. En lustig sak inträffade häromdagen, jag satt ute och såg ett litet grått kryp på armstödet. Eftersom mobilen fanns inom räckhåll och jag inte såg vad det var för kryp tog jag fram mobilen och knäppte ett kort. Fantastiska färger och mönster! Jag hade aldrig sett krypet så jag tog fram appen iNaturalist och såg att det var en bärfis, en pytteliten nymf. Men i kamerans album såg jag också en bild av den kvilt jag har påbörjat och det blev ett m